Índice [Contents] [Texto completo/Full text]
pp. 2-10
1. Comparative Psychology and the Objectification of Mind: Thorndike’s Cats in the Puzzle-Box. [La Psicología Comparada y la Objetualización de la Mente: los gatos de Thorndike en la Caja-Problema]
David O. Clark
Keywords: Thorndike, William James, Puzzle-Box, Cattell, Comparative Psychology.
Palabras clave: Thorndike, William James, Puzzle-Box, Cattell, Psicología Comparada.
pp. 11-23
2. From Philantrophy and Household Arts to the Scholarly Education of Psychologists and Educators: A Brief History of the University of Columbia’s Teachers College (1881-1930). [De la Filantropía y las Artes Hogareñas a la Formación Científica de Psicólogos y Educadores: Breve Historia del Teachers College de la Universidad de Columbia (1881-1930)].
Catriel Fierro
Keywords: professionalization of Psychology, Teachers College, University of Columbia, social history, educational psychology.
Palabras clave: profesionalización de la psicología, Teachers College, University of Columbia, historia social, psicología de la educación.
pp. 24-32
3. ¿Quién teme al magnetismo animal? Mesmerismo, hipnosis y su fortuna crítica en Portugal en el siglo XIX. [Who is afraid of Animal Magnetism? Mesmerism, Hypnosis and their critical fate in 19th century Portugal].
Bruno Barreiros
Palabras clave: magnetismo animal, hipnosis, Mesmerismo, Portugal.
Keywords: animal magnetism, hypnosis, Mesmerism, Portugal.
pp. 33-42
4. Contribución a la historia del surgimiento de dispositivos alternativos al asilo en el tratamiento de la psicosis: el caso del hospital de día del HZGA manuel Belgrano. [Contribution to the history of the emergence of alternatives to asylum in the treatment of psychosis: the case of the day hospital of the HZGA Manuel Belgrano].
Jesuán Agrazar
Julieta de Battista
Keywords: Hospital de día, psicosis, psicoanálisis, Argentina.
Palabras clave: day hospital, psychosis, psychoanalysis, Argentine.